Tot twee keer toe heeft de BVPD nu een bezoek gebracht aan DPD, beide keren vond dit plaats in Veenendaal.

Diverse zaken zijn de revue gepasseerd, Een van de belangrijkste punten is toch wel de door DPD gehanteerde VVO. (VervoersOvereenkomst)

DPD kan zonder nadere opgaaf van redenen de lopende VVO opzeggen. Wat neer komt op uitdienen van de lopende maand plus één maand, daarna eind contract.

Volgens de BVPD heeft ook DPD verplichtingen/ verantwoordelijkheden jegens zijn onderaannemers. En kan niet zomaar zonder meer een VVO worden opgezegd. Met, zeker voor bedrijven van deze omvang, een bijna zeker faillissement tot gevolg. Niet alleen bedrijfsmatig maar ook in veel gevallen privé. Zo werk je in deze tijd niet meer samen met onderaannemers. Door een dergelijk faillissement loopt sowieso ook de opdrachtgever een risico.

Interne voorkeuren zouden in deze ook een rol kunnen spelen. Prijs kwaliteit afleverpercentages.

Het verbeterproces waar DPD nu hard aan werkt moet de onderaannemers een hogere dagopbrengst garanderen. DPD besteed 100% van haar werkpakket uit aan onderaannemers. Volgens DPD zijn de onderaannemers ook bij het verbeter proces betrokken geweest. Er is hen input gevraagd.

Het hele verbeterproces is erop gebaseerd om efficiënter te werken. Wat resulteert in compactere routes, door route optimalisatie en minder wachttijden bij het laden. Een gevolg van dit proces is wel dat er minder routes per district worden gereden. Dus er is in eerste instantie krimp.

Doordat de tarieven per stop verlaagd gaan worden gaf dit hele proces eerst veel onrust maar door  effectiever te werken garandeert DPD dat in dezelfde werktijd een hogere dagopbrengst kan worden gerealiseerd.

Het uiteindelijke nieuwe werkpakket wordt nog besproken met de onderaannemers. De nieuwe definitieve routes worden deze week doorgerekend en daarna volgen de tarief besprekingen. Er zijn tot nu alleen maar  tarief indicaties afgegeven in februari. Daarna is er niet over nieuwe tarieven gesproken.

Dpd betaald marktconform vindt men….
De ondernemers hebben het gevoel dat ze er op achteruit gaan vanaf 1 mei. Dpd zegt dat ze een werkpakket van 9 uur gaan leveren. En garandeert een hogere dagopbrengst.

De BVPD komt tot de conclusie dat zelfstandige pakketbezorgers die rijden in opdracht van DPD na inzage van de huidige VVO eigenlijk geen contract hebben! Een zeer zorgelijke situatie voor alle betrokken onderaannemers.

DPD besteed 100% van het werk uit , en sluit hiermee ook voor haarzelf 100% het risico uit .