Geen nieuwe ZZP-ers meer bij pakketten , aldus Herna Verhagen in een interview met de Volkskrant vandaag
Klik hier voor het artikel in de Volkskrant

In het artikel bevestigt Verhagen dat de (uur) tarieven voor zzp-ers sinds vorig jaar zijn verhoogd, of dit inderdaad resulteert in meer omzet is nog maar de vraag aangezien er met steeds meer stops per uur wordt gerekend, hetgeen, mede door het gehanteerde meetsysteem (15 minuten niet scannen is pauze) , resulteert in minder uren tegen een hoger tarief dan de uren die in werkelijkheid worden gemaakt…

Verhagen geeft ook aan tevreden te zijn met de kwaliteit die de zzp-ers leveren. Tegelijkertijd zegt zij dat door verandering van de markt en wensen van de consument de pakketbezorger in de toekomst een vertrouwd gezicht aan de deur moet zijn en dat een arbeidsovereenkomst daarbij past. Dat is vreemd want een zzp-er zal, als hij al op vakantie gaat, hooguit twee weken per jaar niet zelf zijn wijk rijden terwijl het ‘vaste personeel’ minimaal 5 weken per jaar afwezig is en verplicht in wisselende wijken moet rijden.

Gehoorde kritiek vanuit de hoek van vaste postmedewerkers is dat klanten klagen dat subco’s geen tijd hebben voor een praatje. Blijkbaar is het daar nog niet doorgedrongen dat een chauffeur met 200 stops of meer in zijn auto het zich niet kan permitteren om een praatje te maken. Dit betekent namelijk een werkdag van 12 uur zonder pauzes. Dit in tegenstelling tot de medewerker in loondienst, die met veel minder stops de weg op gaat.

De 125% regeling die met FNV is afgesproken was bedoeld om de werkdruk te verlichten, de uitvoering van de regeling is echter dusdanig ( per dag van de week en niet over het totaal gemiddelde van een week) dat dit een wassen neus is. Als je gemiddeld op dinsdag 200 stops hebt , gebaseerd op een tiental referentieweken die telkens worden aangepast, lees meestijgen) dan hoef je dus het deel boven de 250 stops niet mee te nemen ! Met als stok achter de deur dat als je aangeeft gebruik te willen maken van de 125% regeling, PostNL bepaalt hoeveel en welk deel eraf gaat. Het kan dus zomaar zijn dat je op die dag met 120 stops wegrijd en dus onvoldoende kunt verdienen. Als de aantallen op dinsdag stijgen dan wordt automatisch dus ook de grens steeds hoger, dus hoezo “ verlichten van de werkdruk? “

Overigens geeft de directie van PostNL Pakketten aan dat de nieuw ingeslagen weg geen consequenties heeft voor de op dit moment voor PostNL Pakketten werkende ZZP-ers!

Ook het project Premium Subcontractors zal gewoon doorgang vinden.