Identiteitsfraude, het is een woord dat anno 2014 via Google maar liefst 127.000 zoekresultaten oplevert. Volgens de Rijksoverheid betekent identiteitsfraude ‘dat iemand anders dan uzelf gebruik maakt van uw identiteitsgegevens. Dit gebeurt vaak met een kopie van uw identiteitsbewijs. Hiermee kan iemand op uw naam bijvoorbeeld een lening aanvragen of een telefoonabonnement afsluiten’. In 2007 waren er 75.000 identiteitsfraudeslachtoffers, in 2012 is dat aantal zelfs gestegen tot 612.000. Dit betekent dat ruim 1 op de 25 Nederlanders wel eens in aanraking is gekomen met diefstal of misbruik van de identiteit.

Wanneer iemand vraagt om een kopie van het legitimatiebewijs, van jezelf of van een medewerker, zorg dan dat je er altijd bij bent wanneer de kopie wordt gemaakt. Verlies je identiteitsbewijs niet uit het oog.
Na het maken van de kopie kan je op de kopie met grote letters het woord kopie schrijven en voor wie de kopie is gemaakt. Ook mag je altijd het BSN nummer onleesbaar maken en een kruis door de foto zetten.

Dit dien je altijd te doen, of het nu voor PostNL is of voor een ander, heb je de indruk dat je gedwongen wordt door een procesmanager van PostNL of door een willekeurige andere opdrachtgever, laat ons dat dan weten en weiger de kopie te laten maken, anders dan hierboven beschreven. Natuurlijk is het zo dat de meeste bedrijven en hun medewerkers geen kwaad in de zin hebben, maar puur dat je niet voorzichtig genoeg kan zijn. Identiteitsfraude is als het eenmaal loopt, erg moeilijk weer op te lossen en kan je veel geld kosten.

ID-kopie